




Patterns in Open Source 

Studies in Intelligence Vol. 54, No. 1 (Extracts, March 2010) 25 

Figure 4: FBIS broadcast sources (TV, radio, shortwave), 1992-

2004. Broadcast sources constituted 15 percent of the sources FBIS 

monitored during the period. 

Figure 3: Locations of all sources monitored by FBIS during 1992–2004. 

About 83 percent of the shown locations are national capitals.



Patterns in Open Source 

26 Studies in Intelligence Vol. 54, No. 1 (Extracts, March 2010) 

Figure 6: Locations of FBIS print sources monitored during

1992–2004. Although print sources constituted 51 percent of 

monitored sources, only 25 percent of issued reports were sourced 

to print material (see graph on right). Broadcast material still ranked 

first as sources for published reports.

Figure 5: FBIS Internet source locations. These include Internet-only and Internet editions of print sources monitored   

                during 1992–2004. 



Patterns in Open Source 

Studies in Intelligence Vol. 54, No. 1 (Extracts, March 2010) 27 

source. A Chinese newspaper 
article describing events in 
India would have a tag only for 
India and not China, unless 
China played a major role in 
the report’s contents. Combin-
ing the geographic information 
from the source reference with 
the geographic tags makes it 
possible to search for reports 
from one country that describe 
events in another country. 
Despite the potential for bias 
toward activities related to the 
United States, only 12 percent 
of articles published during this 
period actually had geographic 
tags for the United States, 
although the United States is 
the most frequently applied tag. 
(See table 5.) During this 

period, Russia was the second 
most frequently tagged country.

A critical question in the 
study of this material is 
whether there has been any 
systematic bias toward moni-
toring a greater number of 
sources or gathering a greater 
number of reports in countries 
deemed to be hot spots by the 
United States. Alternatively, 
FBIS might have gathered 
reports uniformly across the 
world but focused primarily on 
those about the United States. 
Figure 7 shows that China and 
Russia provided the most mate-
rial, more than 20 percent of all 
reports in the CDs from this 
period. Together with the 

Figure 7: Reports by source country, 1992–2004.

Country Report Count % Reports

Russia 478817 10.90

China 466682 10.62

Japan 216446 4.93

Iran 170214 3.87

South Korea 152083 3.46

France 145677 3.32

Serbia & Montenegro 143009 3.26

United Kingdom 93609 2.13

Turkey 81982 1.87

North Korea 78845 1.79

India 74019 1.68

Belgium 69070 1.57

Germany 66887 1.52

Israel 62254 1.42

Bangladesh 60994 1.39

Egypt 59810 1.36

Bosnia & Herzegovina 58579 1.33

South Africa 58273 1.33

Czech Republic 58209 1.33

Italy 54091 1.23

Bulgaria 47388 1.08

Indonesia 45243 1.03

Ukraine 43632 0.99

Romania 43015 0.98

Poland 42309 0.96

Table 4: Top 25 countries by 

number of articles from sources in 

that country, 1994–2004



Patterns in Open Source 

28 Studies in Intelligence Vol. 54, No. 1 (Extracts, March 2010) 

United States, China and Rus-
sia account for more than 30 
percent of the geographic focus 
of all reports. (See figure 8.) 
However, Russia and China are 
also regional superpowers hav-
ing significant interaction with 
their neighbors in the Eastern 
Hemisphere and thus are ide-
ally positioned to report on 
events in that region.

Since reports collected in a 
given country are not necessar-
ily about that country, useful is 
a comparison of the percentage 
of all reports sourced from a 
country with those having a 
geographic topic tag for that 
country. Figure 9 shows geo-
graphic sources and sinks—
countries (in blue) about which 

more reports are collected from 
outside their borders than from 
within their borders. South 
America is net neutral overall, 
with similar volumes of reports 
being sourced from each coun-
try as are monitored and 
reported about that country.

Africa as a whole is a net sink, 
with many more reports pro-
duced about that continent 
than are sourced from it. This is 
both the result of relatively 
underdeveloped media distribu-
tion networks and greater bar-
riers to collection of material 
from African locations. This 
reality presents significant 
challenges to analysts, who 
must deal with content about 
these nations collected from 

Figure 8: Report Focus by Country, 1994–2004.

Country Report Count % Reports

United States 473726 12.20 

Russia 420446 10.83 

China 337852 8.70

Japan 247578 6.38 

Iran 193618 4.99 

Israel 188803 4.86 

South Korea 179029 4.61

Iraq 173234 4.46 

North Korea 138658 3.57 

India 134086 3.45

Pakistan 131563 3.39

United Kingdom 124512 3.21 

Turkey 114355 2.95 

West Bank & Gaza Strip 110829 2.86

Afghanistan 102059 2.63 

France 96178 2.48 

Germany 89763 2.31 

Federal Republic f Yugoslavia 82788 2.13

Taiwan 82115 2.12 

Serbia 78144 2.01 

Kosovo 75940 1.96

Egypt 71914 1.85 

Bosnia Herzegovina 70565 1.82 

Italy 63011 1.62 

Indonesia 58845 1.52

Table 5: Top 25 countries mentioned in 

all reporting, 1994–2004



Patterns in Open Source 

Studies in Intelligence Vol. 54, No. 1 (Extracts, March 2010) 29 

outside their borders and sub-
ject to foreign, rather than 
domestic, views on internal 
events. By contrast, France is a 
net source, largely because of 
the presence of Agence France 
Presse (AFP) wire service. Simi-
larly, BETA and TANJUG news 
agencies in Belgrade contrib-
uted to Serbia’s ranking as a 
net source during this period.

The coverage statistics do not 
appear to indicate that FBIS 
appreciably favored regions in 
which the United States was 
actively engaged during 1994–
2004. The figures reflect a fairly 
even coverage outside Russia 
and China without redirecting 
resources toward more prob-

lematic regions. This suggests 
that FBIS provided a strategic 
service, monitoring all regions 
of the world relatively evenly 
rather than a tactical resource 
focused on troublesome areas. 
This is a critical attribute for 
using this material in content 
analysis.

❖ ❖ ❖

BBC Summary of World 
Broadcasts

Whereas public access to his-
torical digital FBIS content 
only began in July 1993, and 
public access to content after 
2004 is limited by the technical 
constraints of the Dialog search 
interface, material from the 
SWB service has been avail-
able since 1 January 1979 
through LexisNexis. Like FBIS, 
SWB today monitors media 
from 150 countries in more 
than 100 languages from over 
3,000 sources. It has overseas 
bureaus in Azerbaijan, Egypt, 
India, Kenya, Russia, Ukraine, 
and Uzbekistan and a staff of 
around 500.29 It has a wide cor-

Figure 9: FBIS source (orange to red) and “Sink” (gray to blue) countries, 1994–2004.



Patterns in Open Source 

30 Studies in Intelligence Vol. 54, No. 1 (March 2010) 

porate following, first appear-
ing in the Reuters Business 
Briefing newswire in 1983, and 
in 2001 was one of the 10 most 
popular news sources in that 
service.30

SWB’s mission is to focus on 
“political, economic, security, 
and media news, comment, and 
reaction.” The service acknowl-
edges geographic prioritization: 
Iraq and Afghanistan are “pri-
ority one countries,” and the 
volume of coverage of Pakistani 
media has more than tripled 
since 2003 as greater monitor-
ing resources were brought to 
bear on that region.31

Unlike FBIS, whose budget fell 
under the secrecy guidelines of 

the intelligence community that 
housed it, BBC publishes basic 
annual financial figures, offer-
ing some insights into the scope 
of its operations. During 
2008/2009, its total budget was 
approximately £28.7 million 
($45.9 million), of which £24.6 
million came from the British 
government, £1.4 million from 
commercial licensing, and £2.6 
million from lessees, interest, 
and income from the Open 
Source Center. Expenditures 
included £15.1 million for staff, 
£3.6 million for “accommoda-
tion, services, communications, 
maintenance, and IT,” £479,000 
for copyright clearances, £3.8 
million for “other” and £3 mil-
lion for depreciation.32 The gov-
ernmental portion of its funding 

for 1994/95 was approximately 
£18.4 million ($28.7 million), 
suggesting generally stable lev-
els of governmental support over 
the past decade and a half.33

Editorial Process

FBIS and SWB are renowned 
for the extremely high quality 
of their translations, which 
often capture the tone and 
nuance of the original vernacu-
lar. Such translation quality 
requires a high level of edito-
rial input, including iterative 
revision processes in both ser-
vices. Changes in translation, 
however, manifest themselves 
in ways that complicate con-

Figure 10: Distribution of FBIS Reports by Country, 1994–2004.



Patterns in Open Source 

Studies in Intelligence Vol. 54, No. 1 (Extracts, March 2010) 31 

tent analysis of the FBIS and 
SWB databases.

In FBIS it is possible that an 
editor or a downstream con-
sumer might inquire about 
aspects of a given translation 
for clarification or amplifica-
tion and prompt a retransla-
tion. This is especially 
prevalent with broadcast trans-
missions, which can suffer from 
interference that make pas-
sages unclear.

But FBIS methods for 
accounting for such changes 
were inconsistent. An FBIS 
translation or transcription 
that was substantially changed 
might have been reissued to the 
wire. In some cases a notation 

was provided, such as a 1998 
FBIS report drawn from Radio 
France Internationale that 
noted at the beginning: “Cor-
rected version of item origi-
nally filed as ab0909100698;34 
editorial notes within body of 
item explained changes made.” 
The corrected report was 
assigned its own unique FBIS 
ID, AB0909113898, and since 
no structured field existed in 
the database system on the CDs 
to connect the two reports, an 
analyst would have to read the 
note in order to recognize that 
reports are the same item. 
Researchers conducting auto-
mated queries, such as a time-
series analysis, would find this 
item double counted.

Unfortunately, acknowledge-
ment of revisions in both collec-
tions is the exception rather 
than the norm. The FBIS 
reports studied show duplica-
tion of about 1 to 2 percent per 
day. In some cases, it is only the 
title that changes or a dupli-
cate report may simply have 
been an error, such as a 5,530-
word report from 2001 that was 
reissued later the same day 
without the last 731 words.35 In 
another case, a 1 January 2001 
article about NATO changed 
“Foreign Minister” Colin Pow-
ell to “Secretary of State” and 
the fate of the “enlargement” of 
the North Atlantic Alliance 
became simply the fate of the 
“Alliance itself.”36 A sentence 
was also moved down in the 

Figure 11: Distribution of BBC Summary of World Broadcast Reports by Country, 1994–2004.



Patterns in Open Source 

32 Studies in Intelligence Vol. 54, No. 1 (Extracts, March 2010) 

first paragraph, together with 
several other smaller changes, 
altering nearly 10 percent of 
the total text. In both cases, the 
duplicate reports had their own 
unique identifiers but contain 
no information linking them to 
their originals.

For the entire period 1979–
2008, the Lexis SWB archive 
contains 4,694,122 reports (dis-
counting separate summary 
reports of fuller accounts). 
Analysis of the reports showed 
that nearly 1 million of these 
reports were duplicates.

SWB content accessed 
through Lexis for the years 
1998–2002 showcases this revi-
sion process and underscores 
the challenges for content ana-
lysts. Curiously, explanations 
for this duplication differ over 
two periods of time over these 
five years. The easier period to 
explain is the period from 
March 2001–December 2002, 
when nearly half of all report-
ing was duplicated. Duplicates 
during this period are in most 
instances identical copies of 
earlier reports, with the excep-
tion of some extraneous format-
ting characters. Simple textual 
comparison of all reports issued 
on each day identified the 
duplicates. This accounted for 
about 700,000 duplicates.

The remaining reports, which 
run from January 1998 through 
March 2001, present a much 
more significant analytical 
challenge. The duplicates dur-
ing this period are not identical 
copies. They are retranslations 
of earlier reports. Some only 
have changes in titles, for 
example, “inaugurated” becom-
ing “set up” or “Montenegrin 

outgoing president” changing to 
“outgoing president.”34 How-
ever, most include changes to 
the body text itself, such as a 
24 January 1998 Romanian 
Radio broadcast that first 
appeared in Lexis on the 25th, 
with a revised edition issued 
the following day.35 Seven 
changes were made to the body 
text, including “make” changed 
to “do” and “make the reform” 
becoming “carry out reforms.” 
Several words were changed 
from singular to plural or vice-
versa, while monitor’s com-
ments were inserted to indicate 
the speaker for different pas-
sages. In all, nearly 4 percent of 
the report’s total text was 
changed.

Linking articles containing 
multiple substantive changes of 
this kind is a non-trivial task: 
sentence order may be revised, 
words changed, and phrases 
added or deleted. Simple tex-
tual comparison will not suffice 
and more advanced detection 
tools are required. Titles can 
also change. Unfortunately, 
SWB uses the same timestamp 
in the source citations of all 
reports from the same broad-
cast, meaning that header 
fields do not provide informa-
tion to help distinguish dupli-
cates. Instead, full text 
document clustering is 
required, a technique that com-
putes overlap in word usage 
between every possible combi-
nation of documents for a given 
day. If two documents overlap 
by 90 percent or more, they are 
considered duplicates. 

Such an approach allows for 
fully automated detection and 
removal of duplicates, with 
extremely high accuracy (a ran-

dom sample of days checked, for 
example, revealed no false posi-
tives). In all, the 38 months of 
this period exhibit an average 
of 42-percent duplication, with 
a high of nearly 65 percent in 
January 2001. With clustered 
duplicates removed, a total of 
3,700,761 unique reports 
remain from the original nearly 
4.7 million reports.

Even this approach can only 
identify reports with relatively 
minor alterations. Wholesale 
rewrites—those that keep fac-
tual information the same, but 
substantially or completely 
altered wording—cannot 
readily be detected through 
purely automated means. For 
example, a January 1998 report 
about rice prices was initially 
released containing numerous 
monitor comments indicating 
unclear transcription. The 93-
word transcript was rereleased 
nine days later as a 50-word 
paraphrased edition.36 A 303-
word transcript the same 
month concerning enactment of 
a tax law in Russia was re-
released six days later, cut 
nearly in half, again with heavy 
paraphrasing and rewriting.37 
In both cases the “Text of 
Report” header denoting a full-
text transcript was removed 
from the subsequent report, 
suggesting an explicit decision 
on the part of the monitoring 
staff to switch from a literal 
translation to a paraphrased 
summary. A manual review of 
content during this period sug-
gests that this activity may be 
restricted to broadcast content, 
which presents the greatest 
challenges for accurate tran-
scription.



Patterns in Open Source 

Studies in Intelligence Vol. 54, No. 1 (March 2010) 33 

SWB and FBIS Coverage 
Compared

FBIS and SWB had a long his-
tory of sharing content. The 
maps on this and the next page 
(figures 12 and 13) show the 
similarity of the two services’s 
geographic emphases. (Their 
Pearson correlation is r=0.84 
[N=191], suggesting very strong 
overlap.) 

Unfortunately, source refer-
ences are constructed very dif-
ferently in the two collections, 
so it is only possible to compare 
source listings geographically. 
Figure 12 locates all SWB and 
FBIS sources during this 
period. To simplify the map ren-
dering, if SWB and FBIS both 
have a source at a given loca-
tion, the FBIS map point may 
be obscured by the SWB point. 

The data show that FBIS draws 
from a larger selection of 
sources in a broader geo-
graphic range than does SWB. 

Unlike FBIS, SWB draws 
some content from sources 
based in the United States (pri-
marily US sources aimed at for-
eign audiences), but those 
account for only a small frac-
tion of its content and are not 
shown here. FBIS is a much-
higher-volume service, generat-
ing an average monthly volume 
of just over two and a half times 
that of SWB from 1993–2004, 
which may also account for the 
larger number of sources.

Shifting Coverage Trends
Because SWB content is avail-

able in digital format back to 1 
January 1979, it is possible to 
analyze a 30-year span to trace 

the evolution of geographic cov-
erage of monitored material.

As shown in figure 13, which 
illustrates the total change in 
coverage density from 1979 to 
2009, relatively large increases 
have taken place in coverage of 
Iran and Pakistan; little change 
can be seen in other Middle 
Eastern nations, notwithstand-
ing increased Western military 
presences in Iraq and Afghani-
stan; and declines have 
occurred in coverage of Russia 
and China, where the decline 
has been the most pronounced. 
If SWB coverage can, indeed, be 
used to infer levels of US cover-
age of open sources today, these 
data support the argument that 
open source resources are not, 
by and large, retasked to mili-
tary conflict zones and provide 
instead a strategic resource. 

Figure 12: SWB and FBIS Source Locations, 1994–2004.



Patterns in Open Source 

34 Studies in Intelligence Vol. 54, No. 1 (Extracts, March 2010) 

Figures 14A and 14B show 
coverage shifts in five-year 
increments during this period. 
(Western Hemisphere coun-
tries are not shown because 
there was relatively little 
change in the period.) These 
graphs further highlight the 

evenness of SWB coverage 
throughout the world and the 
sustained emphasis on Russia 
and China, mirroring FBIS’s 
focus on these two countries. 
The impact on analysis of such 
stable sourcing cannot be over-
stated. While countless studies 

examine the geographic biases 
in Western reporting of interna-
tional events, SWB appears to 
be largely immune to such 
selection biases, with African 
and Latin American countries 
receiving nearly the same 

Figure 13: SWB Coverage Density Change, 1979–2008.

Figure 14A: SWB Coverage Trend, 1979–93

1979–83 1989–93.

1984–88.



Patterns in Open Source 

Studies in Intelligence Vol. 54, No. 1 (Extracts, March 2010) 35 

attention as their European 
counterparts.

The relatively intense cover-
age of Russia and China, how-
ever, is more troubling for those 
seeking to do broad-based 
research. All six maps use the 
same color scale, showing that 
Russian emphasis has 
remained nearly constant for 
three decades. Emphasis on 
China, on the other hand, has 
decreased nearly linearly over 
this period.

Increases in coverage of some 
areas evident in these maps—
Greece, Poland, and India, for 
example—track with height-
ened security concerns during 
the periods. 

Conclusion

Notwithstanding recent criti-
cism of US neglect of open 
source intelligence, the record of 
US and British collection of such 
intelligence evident in publicly 
available collections reflects a 
longstanding US and British 

understanding of the impor-
tance of realtime, uniform moni-
toring of the media output of 
nations around the globe.

For the academic researcher, 
the two services in effect act as 
time machines, allowing social 
and political scientists, histori-
ans, and others to turn back the 
clock to revisit events in inno-
vative ways. While the goals of 
intelligence analysts using 
OSINT are different from those 
of academic researchers, their 
needs and methodologies are 
similar. On the academic side, 
content analysts of interna-
tional events have historically 
been limited by the constraints 
of commercial news databases 
dominated by Western media. 
With increasing globalization of 
so many social, economic, and 
political phenomena, scholars 
will have to abandon reliance 
on Western newspapers and 
look elsewhere. 

The ability of US and British 
OSINT services to penetrate into 
the non-Western world will 
make their products central to 
the next wave of social science 
research. They operate as an 
almost ideal strategic monitor-
ing resource, with nearly even 
coverage across the globe, and 
offer a unique view into the 
broadcast news media that dom-
inate many regions of the world. 
Their political and economic 
focus and full-text English trans-
lations make them a powerful 
resource for international news 
studies. As the world grows 
smaller, OSINT offers academic 
scholars an unparalleled comple-
ment to existing commercial 
databases and provides a unique 
opportunity for academia and 
government to collaborate in fur-
thering our understanding of the 
global news media and the 
insights it can provide into the 
functioning of societies.

❖ ❖ ❖

US and British OSINT services’ ability to penetrate into the
non-Western world will make their products central to the next
wave of social science research.

Figure 14B: SWB Coverage Trend, 1994–2008

2004–20081994–98

1999–2003



Patterns in Open Source 

36 Studies in Intelligence Vol. 54, No. 1 (Extracts, March 2010) 

Endnotes

1. Kalev Leetaru, “An Open Source Study of International Media Coverage of the WorldCom Scandal,” Jour-
nal of International Communication, 14, no. 2.

2. George Gerbner and George Marvanyi, “The Many Worlds of the World's Press,” Journal of Communica-
tion, 27, no. 1 (1977): 52-66.

3. Ben Barber, “CIA Media Translations May Be Cut: Users Rush to Save Valuable Resource,” Washington 
Times, 30 December 1996. 

4. Wesley Pruden, “The Spies go AWOL when Kabul falls,” Washington Times, 27 November 2001.

5. Hadley Cantril, The Human Dimension: Experiences in Policy Research (Rutgers, NJ: Rutgers University 
Press, 1967).

6. Princeton Listening Center, Online Records, 1939–1941, “Finding Aid,” http://diglib.prince-
ton.edu/ead/getEad?id=ark:/88435/0v838057k (accessed 6 April 2009).

7. U.S. National Archives and Records Administration, Records of the Central Intelligence Agency [CIA]: 
Records of the Foreign Broadcast Information Service and its Predecessors (1941-1974), Record Series 263.3. 
Abstract available online at http://www.archives.gov/research/guide-fed-records/groups/263.html?tem-
plate=print#263.3; Niles J. Riddel, “Opening Remarks, First International Symposium on National Security 
and National Competitiveness: Open Source Solutions,” 2 December 1992, available online at 
http://ftp.fas.org/irp/fbis/riddel.html (accessed 1 July 2007); U.S. National Archives and Records Administra-
tion, Records of the Foreign Broadcast Intelligence Service, Civilian Agency Records, Other Agency Records RG 
262, http://www.archives.gov/research/holocaust/finding-aid/civilian/rg-262.html (accessed 1 December 2007).

8. Cantril, Human Dimensions, 30.

9. Stephen Mercado, “FBIS Against the Axis, 1941–1945: Open-Source Intelligence From the Airwaves,” 
Studies in Intelligence (Fall-Winter 2001), available online at https://www.cia.gov/library/center-for-the-study-
of-intelligence/sci-publications/csi-studies/fall_winter-2001/article04.html (accessed 1 December 2007). See 
also: Foreign Broadcast Information Service. FBIS in Retrospect, (Washington, DC: 1971).

10. Riddel, “Opening Remarks.”

11. Brian Rotheray, A History of BBC Monitoring, http://www.monitor.bbc.co.uk/about_us/BBCMhis-
tory%20revisions%20x.pdf (accessed 6 November 2009).

12. Michael Goodman, “British Intelligence and the British Broadcasting Corporation: A Snapshot of a Happy 
Marriage,” in Spinning Intelligence, Why Intelligence Needs the Media, Why the Media Needs Intelligence, 
Robert Dover and Michael Goodman, eds.   (New York: Columbia University Press, 2009), 117–32.

13. Joseph E. Roop, Foreign Broadcast Information Service, History, Part I: 1941–1947, available online at 
https://www.cia.gov/library/center-for-the-study-of-intelligence/csi-publications/books-and-monographs/for-
eign-broadcast-information-service/index.html (declassified, 2009); Brian Rotheray, New Risks of Crisis-Fresh 
Perspectives from Open Source, 2001, slides, http://www.earth-intelligence.net/dynama-
ster/file_archive/040319/
43bf89d1718a95df6f78847b3c4aad0b/OSS2001-X1-18.pdf (accessed 7 May 2009).

14. Rotheray, New Risks.

15. Riddel, “Opening Remarks;” William Studeman, “Teaching the Giant to Dance: Contradictions and Oppor-
tunities in Open Source Within the Intelligence Community,” presented at First International Symposium on 
Open Source Solutions. Available online at http://www.fas.org/irp/fbis/studem.html.

16. Riddel, “Opening Remarks.”

17. Ibid. 

18. Studeman, “Teaching the Giant to Dance.”



Patterns in Open Source 

Studies in Intelligence Vol. 54, No. 1 (Extracts, March 2010) 37 

19. Ibid.

20. Natalie Gawdiak, (1997, January 3). Internet Posting to http://www.fas.org/irp/fbis/guestbook.html, 3 Jan-
uary 1997 (accessed 11 November 2009).

21. Andrew Reeves, Stephen Shellman, and Brandon Stewart, “Fair & Balanced or Fit to Print? The Effects of 
Media Sources on Statistical Inferences,” presented at the International Studies Association conference, 22–
25 March 2006, San Diego, CA.

22. Robert L. Solso, “The KAL 007 Tragedy: The Use of FBIS in Cross Cultural Research,” Journal of Govern-
ment Information, 13, no. 2 (1986): 203–8. In reviewing FBIS content, Solso found that its coverage of Russia 
corresponded very closely with the publication Current Digest of the Soviet Press.

23. David Ensor, “Open source intelligence center,” CNN.com, 8 November 2005, available online at 
http://www.cnn.com/2005/POLITICS/1108/sr.tues/ (accessed 1 July 2007).

24. Bill Gertz, “CIA Mines ‘Rich’ Content from Blogs, Washington Times, 19 April 2006; Robert K. Ackerman, 
“Intelligence Center Mines Open Sources,” http://www.afcea.org/signal/articles/tem-
plates/SIGNAL_Article_Template.asp?articleid+1102&zoneid=31 (accessed 1 July 2007).

25. Riddel, “Opening Remarks.”

26. Ibid. 

27. People’s Radio Network, 8 August 1996, 2300 GMT, as reported in FBIS; Radio France International, 12 
August 1996, 1230GMT, as reported in FBIS.

28. William A. Rugh, Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics, (Westport, 
CT:Praeger, 2004).

29. Rotheray, New Risks of Crisis.

30. BBC Monitoring, Factiva Content Community, Case Study, 2001, http://www.factiva.com/content-
comm/casestudies/bbccasestudy.pdf (accessed 6 November 2009).

31. BBC Monitoring, Annual Review 2008/2009, http://www.moni-
tor.bbc.co.uk/images/BBCM_review_08_09_LR.pdf (accessed 6 November 2009).

32. Ibid.

33. Rotheray, New Risks of Crisis.

34. “Congo-Kinshasha: DRCongo Rebels React to Victoria Falls Summit,” 9 September 1998, as received by 
FBIS 0730GMT from Paris Radio France Internationale in French.

35. “Senior Cleric Discusses Religious Pluralism,” 1 January 2001, as translated by FBIS from Qom Pasdar-e 
Eslam in Persian, 8–13.

36. “Uncertain Fate of NATO Enlargement, Slovakia·s Integration Examined,” 1 January 2001,as translated 
by FBIS from Bratislava Pravda in Slovak, 6.

37. “Special hotline inaugurated between US, Israeli defence ministers,” 29 January 1998, as received 
1800GMT by SWB from Channel 2 TV, Jerusalem, in Hebrew; “Problems are not solved with tear gas—Mon-
tenegrin outgoing president,” 14 January 1998, as received 1800GMT by SWB from Serbian Radio, Belgrade.

38. “No political crisis in Romania, president says,” 24 January 1998, as received 1700GMT by SWB from 
Romanian Radio, Bucharest, in Romanian.

39. “Agriculture official urges calm over rice price,” 12 January 1998, as received 0900GMT by SWB from 
Radio Television Malaysia Radio 4, Kuala Lumpur, in English.

40. “Yeltsin signs law on income tax,” 2 January 1998, as received 1243GMT by SWB from ITAR-TASS World 
Service, Moscow, in English.


